جاهای دیدنی تفلیس: لیست کامل جاذبه های گردشگری تفلیس

5
لیست کامل دیدنی های تفلیس

تفلیس شهری پر از جنب و جوش و جاذبه های دیدنی است. در این شهر از کلیساهای باستانی و معماری دنیای قدیم گرفته تا غذاهای خوشمزه، مکان های دیدنی بسیاری برای بازدید دارد. شما می توانید در یکی از پارک‌های شهری و یا خیابان‌های سنگ‌فرش درخت‌کاری شده به گشت و گذار بپردازید یا به بازارهای شلوغ پر از سوغاتی‌های سنتی دوران شوروی نگاهی بیندازید.

[lwptoc title=”آنچه در ادامه خواهيد خواند:”]

دیدنی های تفلیس

معرفی شهر تفلیس

شهر تفلیس بزرگترین شهر و همچنین پایتخت کشور گرجستان می باشد. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار گرفته است و نسبت به سایر شهرهای گرجستان، در زمینه گردشگری پیشرفته‌تر و توسعه یافته‌تر می‌باشد. قبل از اقدام به سفر، بهتر است مهم‌ترین جاذبه های دیدنی تفلیس را طبق علایق و مدت زمان سفرتان انتخاب کرده و برای بازدید برنامه‌ریزی کنید.

معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس

بازدید از همه جاذبه های گردشگری تفلیس ممکن است حتی تا دو هفته زمان ببرد. به همین خاطر در این مقاله از سفر مگ، قصد داریم بهترین دیدنی های تفلیس را به شما معرفی کنیم.

پل صلح تفلیس

پل صلح قطعاً جاذبه ای است که نباید در تفلیس از دست داد. این سازه یک پل شیشه ای و فولادی عابر پیاده با طرح کمانی شکل است که بر روی رودخانه متکواری (کورا) در پایتخت گرجستان قرار دارد. پل صلح  156متر طول دارد و بیش از 10000 لامپ LED در آن تعبیه شده است که روزانه 90 دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می شوند.  هدف از ساخت این پل اتصال قسمت‌های قدیمی شهر به قسمت‌های جدید آن بوده است.

خیابان روستاولی و میدان آزادی

در قرن های گذشته میدان آزادی تفلیس مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی را از سر گذرانده و حالا یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تفلیس به شمار می رود. این میدان امروزه نماد وحدت و استقلال مردم این شهر است. خیابان روستاولی، خیابانی است که از میدان آزادی شروع می شود و  گذرگاه اصلی تفلیس است. این خیابان پر درخت و شلوغ یکی از جاذبه‌های اصلی تفلیس به شمار می رود و برخی از زیباترین ساختمان‌های شهر را در خود جای داده است. نام این خیابان به اسم شاعر قرن ۱۲ گرجستان «شوتا روستاولی» نامگذاری شده است.

خیابان روستاولی و میدان آزادی

برج ساعت و تماشاخانه ماریونت

در سال 2010، رزو گابریادزه یک برج ساعت منحصر به فرد را در کنار تئاتر ماریونت در شهر قدیمی تفلیس ساخت. در هر ساعت یک فرشته با یک چکش کوچک بیرون می آید تا زنگ را به صدا درآورد. یک تئاتر عروسکی کوچک در داخل برج وجود دارد و دو بار در روز در زمان ظهر و ساعت 19 می توانید نمایش “چرخه زندگی” را ببینید. رزو این برج را با صدها کاشی که خودش طراحی کرده بود تزئین کرد و بلافاصله این برج به یکی از جاذبه‌های اصلی معماری تفلیس تبدیل شد. مردم تفلیس اغلب آن را برج ساعت یا برج فرشته می نامند.

برج ساعت و تماشاخانه ماریونت

بافت قدیمی شهر تفلیس (Dzveli Tbilisi)

بافت قدیمی شهر تفلیس علیرغم بازسازی های بی شمار، به نوعی جذابیت زیبای خود را حفظ کرده است. با ترکیبی رنگارنگ از سبک‌های شرقی و غربی، خیابان‌های سنگ‌فرش شده، مکان‌های دیدنی باستانی، و بالکن‌های زیبا، علاقه‌مندان به معماری، تاریخ و فرهنگ را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. محله آبانتوبانی، آولاباری و متاتسمیندا از محله‌های قدیمی تفلیس محسوب می شوند. گشت‌و‌گذار در این محله‌ها، شما را با سبک‌ زندگی مردم تفلیس قدیم بیشتر آشنا می سازد.

بافت قدیمی شهر تفلیس

تله کابین تفلیس

تله کابین تفلیس در سال 2012 افتتاح شد، پارک Rike را در ساحل چپ رودخانه Mtkvari به قلعه ناریکالا متصل می کند. در حالی که تله کابین شما را به بالای تپه سولولاکی می رساند، می توانید چشم اندازهای 360 درجه از پایتخت گرجستان را به تماشا بنشینید. مدت سواری در این تله کابین کوتاه است، اما همین زمان کم به خاطره‌ای خوش در ذهن شما تبدیل خواهد شد.

تله کابین تفلیس

دیدنی‌های تفلیس با ریشه مذهبی

جاهای دیدنی تفلیس فقط به اماکن تاریخی ختم نمی‌شود و مکان‌‌های مذهبی شاخصی نیز در این شهر مشاهده می‌شود. از بین تمامی این اماکن مذهبی، به چند مورد از معروف ترین آنها اشاره می کنیم.

کلیسای متخی (Metekhi Church)

کلیسای باستانی متخی بر بالای صخره (به طور رسمی به عنوان کلیسای مریم باکره متخی شناخته می شود) تصویری چشمگیر دارد. این بنای تاریخی ارتدکس یونانی در طول تاریخ طولانی خود بارها آسیب دیده و بازسازی شده و امروزه به نمادی از شهر تفلیس تبدیل شده است. همچنین تندیس پادشاه وختانگ اول از دیگر جاهای دیدنی تفلیس نزدیک به کلیسای متخی قرار دارد.

کلیسای جامع تثلیث (TSMINDA SAMEBA CATHEDRAL)

کلیسای جامع تثلیث، کلیسای جامع اصلی ارتدکس گرجستان و یکی از محبوب ترین مکان ها برای بازدید در تفلیس می باشد. این کلیسا در واقع یکی از بلندترین کلیساهای ارتدکس در جهان است. فضای داخلی کلیسا تحت تاثیر نقاشی های مذهبی است و زیبایی گنبد آن چشمگیر است. بهتر است هنگام مراسم عشای ربانی از این مکان بازدید کنید، زیرا اجرای مراسم کاتولیک ها بسیار متفاوت است، اما از عکاسی از مردم در هنگام دعا خودداری کنید.

کلیسای جامع تثلیث

دیدنی های تاریخی تفلیس

منطقه تاریخی تفلیس منطقه مرکزی شهر را تشکیل می دهد که به مدت 15 قرن پایتخت گرجستان بوده است. در ادامه این مطلب شما را با اماکن تاریخی شهر تفلیس و مکان های تاریخی نزدیک به این شهر قدیمی و زیبا آشنا می سازیم.

 محله حمام‌های تفلیس

حمام های گوگردی در منطقه آبانوتوبانی، درست در بافت قدیمی شهر واقع شده اند و شما این منطقه را با گنبدهای آجری قرمز رنگ می شناسید. در زمان های قدیم، بازدید از حمام مانند رفتن به یک باشگاه اجتماعی بود و در آنجا زنان لباس های جدید خود را نشان می دادند، در مورد زندگی روزمره صحبت می کردند و معاشرت می کردند. امروزه تنها دو حمام عمومی وجود دارد که مردم محلی هر چند وقت یکبار از آنها دیدن می کنند.

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

یکی از این مکان‌هایی که در تفلیس پیشینه ای تاریخی دارد، قلعه ناریکالا می باشد. این قلعه در سده چهارم میلادی ساخته شده و بین حمام های گوگردی Orbeliani و باغ گیاه شناسی تفلیس قرار دارد. در مرکز قلعه ناریکالا، کلیسای زیبایی خودنمایی می‌کند، کلیسای سنت نیکلاس با درهایی در سه طرف، و فضای داخلی تزئین شده با نقاشی های دیواری که صحنه هایی از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان را به تصویر می کشد، قرار گرفته است. این قلعه مانند بسیاری از سازه های قدیمی، در ابتدا کاربرد نظامی داشته، اما اکنون به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر تفلیس تبدیل شده است.

دیدنی های تاریخی تفلیس

شهر سنگی اوپلیستیخه (Uplistsikhe Stone City)

یکی از دیدنی های تاریخی گرجستان که قدمت آن به دوران آهن باز می‌گردد، شهر سنگی اوپلیستیخه است. برای رسیدن به این شهر باستانی باید حدود ۸۵ کیلومتر مسیر را طی کنید. همان‌گونه که از نام این شهر پیداست، خانه‌های آن در دل سنگ‌های تراشیده شده قرار دارد. شهر اوپلیستیخه در معنای لغوی به معنی معبد خدایان و الهه‌های باستانی می‌باشد.

مجسمه مادر گرجستان

نماد اصلی شهر تفلیس، کارتلیس ددا یا همان مادر گرجستان است.  مجسمه زنی که یک کاسه شراب در یک دست و یک شمشیر در دست دیگر حمل می کند که نشان دهنده مهمان نوازی گرجی ها و روحیه جنگجوی آنها است. مجسمه مادر مربوط به دوران شوروی است و بسیاری از شهرهای شوروی سابق مانند ایروان، کیف و غیره نسخه مخصوص به خود را دارند. برای رسیدن به این مجسمه می‌توانید پیاده این مسیر را طی کرده و از دیدنی‌های مسیر لذت ببرید و یا با تله‌کابین این مسیر را  بروید و از بالا کل منطقه را مشاهده کنید.

مجسمه مادر گرجستان

یادبود تاریخ گرجستان

یکی از مکان های تاریخی معروف در اطراف شهر تفلیس، یادبود تاریخ گرجستان است که در فاصله‌ای حدود ۲۰‌کیلومتری تفلیس واقع شده است. در بنای یادبود تاریخ گرجستان، ستون‌های یادبود با ارتفاع ۳۰ متر قرار دارند که در قسمت بالای آن‌ها پادشان، ملکه‌ها و قهرمانان مشاهده می‌شوند. در قسمت‌هایی از این بنا نیز حکاکی‌هایی از زندگی حضرت مسیح به چشم می خورد.

دیدنی های فرهنگی تفلیس

زیبایی‌های فرهنگی شهر تفلیس محدود به موزه‌ها نمی شود. مکان های دیدنی فرهنگی تفلیس شامل بازارها، موزه ها، گالری‌ها، تئاترها و … می شود.

دیدنی های فرهنگی تفلیس

بازار درای بریج تفلیس (Dry Bridge Market)

بازار درای بریج، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای محلی در تفلیس به حساب می‌آید. این بازار در کنار میدان آزادی واقع شده است. قیمت اجناس موجود در این بازار به نسبت پاساژهای لوکس شهر تفلیس مناسب‌تر است. اجناس قدیمی، سنتی، حتی کالاهای دست دوم که به‌خاطر قدیمی بودنشان محبوب شده‌اند را در این مکان می‌توانید پیدا کنید. اگر قصد خرید سوغات دارید، حتماً به بازار درای بریج تفلیس سری بزنید.

موزه ملی گرجستان

در موزه ملی گرجستان (Saqartvelos Erovnuli Muzeumi) گالری‌های چشمگیر در کنار هم قرار دارند. این موزه به خوبی بینش کافی در مورد تاریخ گرجستان، از جمله وجود آن در زمان حکومت شوروی، ارائه می دهد. نمایشگاه خزانه داری در زیرزمین موزه جواهراتی را به نمایش می گذارد که قدمت آنها به بیش از 2000 سال پیش می رسد و بخش اسلحه خانه نیز قطعات چشمگیر جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد. این موزه بر اساس استانداردهای بین المللی کوچک محسوب می شود، اینطور به نظر می رسد که هزاران سال تاریخ را در فضایی فشرده گنجانده اند.

خانه اپرای پالیاشویلی (Paliashvili Opera House)

خانه اپرای پالیاشویلی در دوران اشغال گرجستان توسط روسیه ساخته شده است. در طراحی و ساخت این بنای باشکوه از چلچراغ بزرگی با وزن حدود 1000 کیلوگرم استفاده شده که با زیبایی منحصر به فرد خود چشم‌ هر بیننده ای را مجذوب می‌کند. در سالن این مکان هنری ارزشمند اجرهای مختلفی از رقصنده‌های باله و جشنواره ملی گرجستان و اپراهای بزرگ این کشور برگزار می شود.

خانه اپرای پالیاشویلی 

سخن آخر

در این مقاله از سایت سفر مگ، شما را با معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس آشنا کردیم. اگر زمان کافی برای بازدید از تمامی جاذبه ها ندارید، پیشنهاد می کنیم از بین مکان های دیدنی ارائه شده در این مطلب به سلیقه خودتان مواردی را برای بازدید انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *