ماجرای زمین تنیس زیر آب در دبی 

6
ماجرای زمین تنیس زیر آب در دبی 

آیا تا به حال چیزی در رابطه با زمین تنیس زیر آب در دبی شنیده اید؟ بی شک در شهری با بلندترین برج ها و آسمان خراش های دنیا و سازه ­هایی با معماری منحصر به فرد، به دور از انتظار نیست که شاهد تفریحات و ساختمان های عجیبی باشیم که در هیچ کجای دنیا همانند آن وجود ندارد.

یکی از عجیب ترین ایده هایی که در شهر دبی در حال تحقیق و بررسی است، زمین تنیس زیر آب در دبی می باشد که پس از ساخت زمین تنیس روی برج العرب و در بالاترین ارتفاع، شگفتی دیگری در جهان خواهد بود. به دلیل عظمت این پروژه، جهت اجرای آن علاوه بر حمایت اعراب، نیاز به همکاری سرمایه گذاران آمریکایی نیز می باشد.

معمار لهستانی، کریستوف کوتالا، ایده‌ای خلاقانه برای ساخت زمین تنیس زیر آب در دبی ارائه داده است. او در آوریل سال 2015 با طرحی نوآورانه، ساخت زمین تنیسی با استفاده از شیشه کربنی پرداخت شده و شفاف را مطرح کرد. این طرح شامل هفت زمین تنیس مجزا است که بین برج العرب و نخل جمیرا قرار می‌گیرند. شش زمین در زیر آب و یک زمین در مرکز آنها تعبیه شده است. با توجه به اهمیت روزافزون ورزش در دنیای امروز، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه مورد توجه بسیاری قرار گرفته و به عنوان یکی از جاذبه‌های تفریحی دبی شناخته شود.

اگر تا به حال به دبی سفر کرده ­اید یا عکس جاذبه های دیدنی این شهر را تماشا کرده باشید، قطعا جاه طلبی مهندسان و بزرگان این شهر را احساس می کنید و متوجه خواهید شد که بی دلیل نیست که این معماران، مهندسان و امیران امارات از پروژه زمین تنیس زیر آب در این شهر استقبال کرده اند. با ما در این مطلب از سفر مگ همراه باشید تا به شرح این پروژه عظیم بپردازیم.

زمین تنیس زیر آب در دبی 

ایده و طرح اولیه ساخت زمین تنیس زیر آب در دبی

شاید شما نیز کنجکاو شده اید که بدانید طرح اولیه و ایده ساخت این زمین تنیس از کجا آمده است. در پاسخ به این پرسش باید گفت که طرح و ایده ساخت این زمین تنیس نخستین بار در سال 2015 توسط یک معمار لهستانی با نام Krzysztof Kotala ارائه شد که این ایده و نحوه ساخت آن از شیشه کربنی شفاف را مطرح کرده است. البته تصور نکنید که این معمار ایده ساخت یک زمین تنیس را مطرح کرد، بلکه این زمین تنیس متشکل از هفت زمین مختلف که میان نخل جمیرا و برج العرب واقع شده می باشد که یک زمین تنیس در مرکز و شش زمین دیگر در اطراف آن و زیر آب قرار می گیرند.

با توجه به اهمیت ورزش در جهان امروز و منحصر به فرد بودن این ایده، بسیار مورد استقبال قرار گرفته شده، اما به دلیل موانعی که در اجرای آن وجود دارد، هنوز ساخت این زمین تنیس آغاز نشده است. کوتالا دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از پلی تکنیک کراکف می باشد و تا به حال چندین بار در رابطه با این زمین تنیس مصاحبه کرده و معتقد است که دبی بهترین شهر جهت عملی کردن این ایده می باشد.

بیشتر بدانید: سفر به دبی در سه روز

اقدامات صورت گرفته برای ساخت زمین تنیس دبی 

قطعا تا به این جای مطلب متوجه شده اید که ایده ساخت زمین تنیس زیر آب تا کنون اجرایی نشده است، اما معمار لهستانی طی مصاحبه ای که در سال 2019 انجام داد، مذاکره ­ای جهت همکاری با حامیان آمریکایی برای شروع کار این پروژه را خبر داد. کوتالا همچنین به جهت برقراری ارتباط بهتر با سرمایه گذاران، اقدام به ساخت یک سایت برای این زمین تنیس زیر آب و بارگذاری تعدادی ویدئو در یوتیوب کرده است.

 با این حال طبق آخرین اطلاعات، به دلیل پیدا نشدن سرمایه گذار برای انجام این پروژه، همچنان ساخت آن کلید نخورده است. به همین جهت برخی از کارشناسان احتمال می دهند که حتی در صورت شروع این پروژه، ابتدا آن را در ابعاد و یک فضای کوچک تر اجرا خواهند کرد. بنابراین اگر اکنون قصد سفر به شهر دبی را دارید، انتظار دیدن زمین تنیس زیر آب را نداشته باشید.

اقدامات صورت گرفته برای ساخت زمین تنیس دبی 

پیشنهادات و نظر سایر مهندسان برای زمین تنیس زیر آب دبی 

از آن جایی که ایده ساخت زمین تنیس زیر آب در دبی بسیار خاص و متفاوت بود، نظرات و انتقادات متعددی را به دنبال داشت که در این بخش به شرح برخی از آن ها خواهیم پرداخت. یکی از مدیران سازمان مهندسین سازه در شهر لندن به نام سارا فری (Sarah Fray) به بررسی این ایده پرداخته است ‌‌و نکات مهمی را در این باره یاد آور شده است که یکی از مهم ترین آن ها، محدودیت ساخت و ساز  در زیر آب و مشکل ساز بودن آن می باشد.

او در این باره می گوید که انجام هر کار و پروژه ای در زیر آب چالش هایی را به همراه دارد و از آن جایی که انسان های زیادی قرار است به زیر آب رفته و از این زمین بازدید کنند، اگر به هر دلیلی نظیر حرکت صخره زیر زمین تنیس یا لرزه های کوچک کف دریا، جان آن ها به خطر انداخته شود، چگونه سلامت افراد تضمین می گردد. به همین جهت مشخص کردن موقعیت جغرافیایی جهت ساخت این زمین تنیس بسیار حائز اهمیت می باشد.

 همچنین سارا فری این مسئله را یادآور شده است که ساخت این زمین تنیس نباید سبب مختل شدن عبور قایق و‌ کشتی ها شود و یا لنگر کشتی به اشتباه روی سقف این زمین فرود نیاید. به اعتقاد این مهندس لندنی، بهترین مکان جهت به اجرا در آوردن این طرح، محدوده جزر و مد دریا می باشد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که مقدار پوشش آب دریا در این نقطه کم خواهد بود.

خانم فری از دیگر موانع این ایده را ساخت شیشه بزرگ و یک دست برای پوشش آن عنوان کرده است، زیرا به جهت پوشش این زمین نیاز به شیشه ای به طول 33 متر می باشد. این در حالی است که امکان ساخت این پنل های شیشه ای تنها تا 10 متر به صورت جداگانه وجود دارد که  در صورت اتصال جداگانه این شیشه ها به یکدیگر احتمال نشتی وجود دارد. همچنین باید برای ضربات ناگهانی به شیشه در زیر آب نیز تدابیری اندیشید و همه این موارد باید در طول ساخت و اجرای این طرح  در نظر گرفته شود. با این وجود همچنان این طرح طرفداران بسیاری دارد و از آن استقبال بسیاری می شود.

طرح زمین تنیس زیر آب در دبی چه مزایا و معایبی دارد؟ 

همان طور که گفته شد این ایده برای به اجرا در آمدن، موانع تکنولوژیکی زیادی را بر سر راه دارد، اما علاوه بر این موارد از آن جایی که به عمل در آمدن این ایده به طور مستقیم با جان انسان ها در ارتباط است، به اعتقاد خانم فری باید به گونه ای ساخته شود که با سطح آب ارتباط پیدا کند تا در مواقع بحران، امکان خارج شدن از این زمین تنیس وجود داشته باشد.

از جمله نکات مثبت طرح این زمین تنیس، انحنای آن بوده که سبب کاهش تمرکز فشار بر یک نقطه می شود. با این وجود ساخت شیشه با انحنای زیاد و ابعاد بزرگ کار آسانی نبوده و شیشه صدها تن وزن خواهد داشت. نکته دیگری که یکی از منتقدان این ایده بیان کرده است، چگونگی کنترل شکست نور و میزان روشن بودن این زمین به اندازه طرح های اولیه می باشد.

طرح زمین تنیس زیر آب در دبی چه مزایا و معایبی دارد؟ 

ناگفته های زمین تنیس زیر آب در دبی 

از آن جایی که ساختن این زمین تنیس در فضایی مرطوب انجام می گردد، باید پایه های ضد آب به کار گرفته شود و سپس شیشه روی آن قرار گیرد و در نهایت اقدام به خارج کردن آب با پمپاژ نمایند. لازم به ذکر است که جهت ساخت این زمین تنیس دو راه وجود دارد: این که از ابتدا سازه زیر آب ساخته شود و یا این که ساخت و ساز باشگاه تنیس روی زمین انجام شده و به کف دریا برده شود. علاوه بر پر هزینه بودن این سازه که چیزی حدود 1/5تا 2/5 میلیارد تخمین زده شده است، نگهداری و جلوگیری از آسیب مصالح نیاز به سرمایه عظیمی دارد.

ناگفته های زمین تنیس زیر آب در دبی 

بیشتر بدانید: تجربه سفر به دبی

سخن پایانی 

در شهری به زیبایی و مدرنی دبی، ساخت هر جاذبه ای هر چند عجیب و غریب به دور از انتظار نمی باشد، حتی ساخت زمین تنیس زیر آب در دبی. در این مطلب از سفر مگ به شرح ایده ها، پیشنهادات و نکات مثبت و منفی ساخت این زمین تنیس زیر آب پرداخته ایم تا از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار باشید. نظر شما در رابطه با پروژه زمین تنیس زیر آب در دبی چیست؟ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *