قوانین عجیب ترکیه: نکاتی جالب و خواندنی درباره قوانین ترکیه

13
قوانین عجیب ترکیه

قوانین عجیب ترکیه که شاید برای شما جالب باشد عنوان مقاله ماست که به بررسی برخی قوانین عجیب ترکیه و یکسری قوانینی که گردشگران باید از آن مطلع باشند، پرداختیم. زندگی در ترکیه، با فرهنگ غنی و تاریخی که دارد، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و آموزنده خواهد بود؛ اما برای هر کسی که قصد زندگی در این کشور زیبا و پرجاذبه را دارد، آشنایی با قوانین و عرف‌های محلی اهمیت بسیاری دارد.

از جمله قوانین عجیب می توان به پولی بودن سرویس های بهداشتی ترکیه، قوانین وضع شده در مورد حقوق حیوانات، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، قانون ممنوعیت فروش و نوشیدن الکل؛ در برخی مناطق ترکیه و زمان‌های خاص، قوانین عجیب در مورد رانندگی و … اشاره کرد.

قوانین عجیب در ترکیه

شهردار افسوس پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند را برای زنان این شهر ممنوع کرد.

شهرداری استانبول و بدروم شنا در دریا با لباس زیر را ممنوع کرده است.

در شهر کوملوجا (منطقه آنتالیا) زنان از کار در موسسات نوشیدنی ممنوع هستند.

در شهر الازیگ در شرق ترکیه بازدید شبانه از قبرستان‌ها ممنوع است.

همچنین استفاده از عکس دختران با لباس شنا در بیلبوردهای تبلیغاتی استانبول ممنوع است.

در آلانیا، فروش سوغاتی که خدای باروری بت پرست را با اندامی برهنه نشان می‌دهد، ممنوع است. با این حال، در حال حاضر برخی فروشندگان مجسمه‌ها را در خیابان‌های شهر به فروش می‌رسانند.

در یکی از روستاهای منطقه چاناق قلعه شوخی ممنوع است.

افراد مجرد مجاز به بازدید از پارک‌های ادرمیت (Edrimith) نیستند.

اگر دو فرد خارجی تصمیم به ازدواج در استان بولو داشته باشند، باید مبلغی معادل ۱۰۰۰۰۰ لیره (در حدود ۵۳۰۰ دلار) بپردازند.

بیشتر بدانید: شهرهای معروف ترکیه را می شناسید؟

قوانین عجیب ترکیه

قوانین مخصوص مسافران در ترکیه

مسافران با گذرنامه هایی با اعتبار کمتر از 5 ماه باید پیش از سفر  پاسپورت خود را تعویض کنند. در غیر این صورت در هنگام ورود به فرودگاه استانبول، باید مبلغ 325 لیر جریمه بپردازند.

همچنین فقط 3 ماه اجازه ی ماندن در ترکیه را دارید و برای ماندن بیشتر با اجازه رسمی از مقامات مدت اقامت در ترکیه را تمدید نمایید.

اگر مسافری توسط مقامات قضایی ترکیه به زندان محکوم شود، موظف است دوره ی محکومیت خود را در زندان های محلی بگذراند.

اگر در ترکیه پلیس محلی شما را بازداشت کرد از او بخواهید به سرعت به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و همچنین از امضاء هر اوراق و اسنادی خودداری کنید.

اگر در ترکیه اقدام به فحشا و یا ایجاد آسیب های اجتماعی کنید اخراج خواهید شد.

بیشتر بدانید: مراکز خرید معروف در جمعه سیاه استانبول

قوانین عجیب ترکیه در مورد مسافران

پولی بودن سرویس های بهداشتی ترکیه

در ترکیه، استفاده از توالت‌های عمومی معمولا با هزینه همراه است که این ویژگی‌ برای بسیاری از گردشگران غیرمنتظره خواهد بود. هزینه استفاده از این توالت‌ها معمولاً حدود نیم لیر است که باید حتما برای استفاده از توالت پرداخت کنید. در واقع هزینه توالت‌های عمومی باتوجه‌به حقوق کارگر ساده در ترکیه، مبلغ مناسبی محسوب می‌شود و همه توان پرداخت آن را خواهند داشت. این سیستم، با هدف نگهداری و تمیز کردن توالت‌ها راه‌اندازی شده است.

ترکیه، مقصدی ایده آل برای دوستداران حیوانات

در سال‌های اخیر، ترکیه با اتخاذ رویکردی نوین، توجه ویژه‌ای به حقوق حیوانات نشان داده و به یکی از حامیان پیشرو در این زمینه تبدیل شده است. تصویب قوانین جدید و افزایش آگاهی عمومی، این کشور را به مقصدی ایده‌آل برای دوستداران حیوانات تبدیل کرده است.

قوانین عجیب ترکیه در مورد حقوق حیوانات

قانون ممنوعیت فروش و نوشیدن الکل؛ در برخی مناطق ترکیه و زمان‌های خاص

در ترکیه قوانین مربوط به فروش و مصرف الکل در شهرها و مناطق مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، در برخی مناطق، ممنوعیت برای فروش الکل در زمان‌های خاصی از روز یا در ایام مذهبی خاص وجود دارد. این قوانین به‌عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و مذهبی در جامعه تلقی می‌شود. برای گردشگران و افرادی که زندگی در ترکیه را انتخاب کرده‌اند، درک و رعایت این قوانین مهم است.

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف؛ قانون فروشگاه‌های ترکیه

ترکیه در سال‌های اخیر قوانین سختگیرانه‌ای را برای کاهش استفاده از پلاستیک و حفاظت از محیط زیست اعمال کرده است. یکی از این اقدامات، شامل ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌شود. این قانون به‌منظور تشویق مردم به استفاده از کیسه‌های چندبار مصرف و کاهش آلودگی پلاستیکی وضع شده است.

این تغییر علاوه‌بر حفظ محیط زیست، به ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری نسبت به طبیعت نیز کمک خواهد کرد. برای مثال، اگر شما به نانوایی مراجعه کنید باید کیسه پارچه‌ای یا چند‌بار مصرف برای نان داشته باشید. در ترکیه نان‌های مختلفی پخت می‌شوند که هرکدام نام‌های مختلفی دارند؛ ازاین‌رو اگر فقط کلمه نان به زبان ترکی استانبولی را بلد باشید برای تهیه محصول موردنظرتان کافی نیست و باید نام هر نان را به‌طور‌دقیق بدانید. این موضوع درباره محصولات دیگری هم که تنوع بالایی دارند صدق می‌کند.

بیشتر بدانید: ساعات کاری مراکز دیدنی و تاریخی استانبول

قانون جالب در مورد خروج فرش و عتیقه جات از ترکیه

ترکیه، قوانینی خاص برای خروج فرش و عتیقه جات از کشور دارد. این قوانین، با هدف حفظ و حراست از میراث فرهنگی و هنری ترکیه وضع شده‌اند و در عین حال، امکان صادرات فرش را برای تجار و گردشگران فراهم می‌کنند.

قبل از خرید فرش، در مورد قوانین و مقررات مربوط به خروج فرش از ترکیه اطلاعات کسب کنید.

از فرش‌فروشی‌های معتبر فرش بخرید و گواهی اصالت و ارزش فرش را دریافت کنید.

در هنگام خروج از ترکیه، فرش‌ها را به همراه سایر لوازم خود در چمدان یا بار خود قرار دهید.

از حمل فرش‌های عتیقه بدون مجوز خودداری کنید.

توهین به آتاتورک و پرچم ترکیه و خط قرمز قانون

توهین به کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، و پرچم این کشور، جرمی سنگین محسوب می‌شود و مجازات سنگینی به دنبال دارد. طبق قانون مجازات ترکیه، توهین به آتاتورک یا پرچم می‌تواند تا پنج سال حبس به دنبال داشته باشد.

قوانین عجیب ترکیه در مورد رانندگی

اگر در ترکیه مالک خودرو نیستید، در صورتی می‌توانید با داشتن گواهینامه بین‌المللی رانندگی کنید که مالک خودرو حتما حضور داشته باشد؛ در غیر این صورت مشمول جریمه خواهید شد.

وجود بیمه برای تمامی خودروها در کشور ترکیه الزامی است، حتی اگر از ماشین خود استفاده نکنید یا در حالت تعلیق قرار داشته باشد. این قانون به عنوان بیمه تقریبی اجباری خودرو (Compulsory Traffic Insurance) شناخته شده و هدف اصلی آن حفاظت از سایر رانندگان و اشخاص در صورت وقوع حوادث رانندگی است.

راهنمایی رانندگی ترکیه براساس سیستم امتیاز منفی جریمه‌های رانندگی را در نظر گرفته و بر این اساس هر جریمه یک امتیاز منفی خواهد بود. در صورتی که جمع امتیازات منفی ۸ باشد، خودرو توقیف خواهد شد.

در ترکیه اگر جریمه خود را در ۱۵ روز ابتدایی پرداخت کنید، می‌توانید از تخفیف ۲۵ درصد برای مبلغ جریمه بهره‌مند شوید.

در هنگام سفر، کودکان باید در صندلی‌های ایمنی و مناسب پشتی خودرو قرار بگیرند و به هیچ عنوان تا پیش از ۱۲ سالگی اجازه نشستن در صندلی جلوی خودرو را نخواهند داشت.

پس از ساعت ۱۲ شب، رانندگان قادر به استفاده از بوق خودرو نخواهند بود، در صورتیکه راننده پس از این ساعت از بوق ماشین بدون دلیل استفاده کند، به طور قانونی مورد توجه قرار گرفته و متحمل مجازات مالی خواهد شد.

قوانین عجیب ترکیه در مورد رانندگی

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، کشور ترکیه قوانین عجیب و جالبی دارد که تمامی مسافران و گردشگران باید آن‌ها را بدانند تا از بروز مشکلات و اتفاقات ناخوشایند جلوگیری شود. با بررسی قوانین زندگی در ترکیه می‌توان دریافت که زندگی در کشور آتاتورک نیازمند درک و احترام به قواعد و فرهنگ محلی است. این قوانین علاوه‌بر بازتاب‌دهنده ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی ترکیه، تلاش‌های این کشور را برای حفظ محیط زیست، ارتقاء ایمنی و حفظ ارزش‌های خود نشان می‌دهد. برای احترام به این قوانین و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل یادگیری زبان ترکی برای فهم بهتر و ارتباط موثرتر با جامعه بومی برای مهاجران اهمیت ویژه‌ای دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *