جاهای دیدنی قشم؛ از دره ستارگان تا جنگل‌ های حرا

5
جاهای دیدنی قشم

آیا تا به حال به قشم سفر کرده اید؟ اگر پاسختان به این پرسش منفی است، دیگر وقت را از دست ندهید. قشم، که در سال ‌های اخیر به عنوان منطقه آزاد معرفی شده، مجموعه ‌ای از جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری فوق ‌العاده را در خود جای داده است. بیشتر جاذبه ‌های قشم، پدیده ‌های طبیعی نادری هستند که بازدید از آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

در سفر خود به قشم این جاذبه های گردشگری را از دست ندهید:

  • دره ستارگان
  • تنگه چاهکوه
  • جزایر ناز
  • جنگل های حرا
  • روستای لافت
  • ژئوپارک قشم
  • جزیره هنگام
  • غار خربس
  • ساحل نقره ای

بنابراین با ما در این مقاله از مجله سفر مگ همراه باشید تا پیش از آغاز سفرتان، با جاهای دیدنی قشم آشنا شوید. خواندن این مقاله  کمتر 15 دقیقه وقت شما را  خواهد گرفت و شما را با دنیایی از زیبایی‌ های قشم آشنا خواهد کرد.

1

جاذبه های گردشگری قشم

در ادامه، شما را به سفری جذاب در دل جزیره زیبای قشم دعوت می‌ کنیم. قشم، بزرگ‌ ترین جزیره ایران و خلیج فارس، گنجینه ‌ای از جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی است که هر گردشگری را به وجد می ‌آورد. با ما همراه باشید تا با زیباترین و دیدنی ‌ترین نقاط این جزیره آشنا شوید و سفری خاطره‌ انگیز را برای خود رقم بزنید.

دره ستارگان قشم: شاهکاری از طبیعت و افسانه

دره ستارگان قشم، یکی از بی ‌نظیرترین و مرموزترین جاذبه‌ های طبیعی ایران است که در جزیره زیبای قشم واقع شده است. این دره با چشم ‌اندازهای شگفت ‌انگیز و شکل ‌های عجیب و غریب صخره‌ ها و ستون‌ های سنگی، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می ‌کشاند.

شکل ‌گیری این پدیده طبیعی حاصل میلیون ‌ها سال فرسایش خاک توسط باد و باران است. آب باران در طول زمان، لایه‌ های نرم خاک را شسته و بر اثر وزش بادهای شدید، اشکال عجیبی از تندیس ‌های سنگی و دره‌ های باریک و عمیق به وجود آمده است.

تنگه چاهکوه قشم: سفری به اعماق زمین

تنگه چاهکوه، یکی دیگر از عجایب طبیعی جزیره قشم است که هر بیننده‌ ای را به حیرت وا می ‌دارد. این دره شگفت ‌انگیز، مجموعه ‌ای از کوه‌ ها و صخره‌ های مرتفع است که در گذر زمان و بر اثر فرسایش، شکل و شمایل بسیار زیبایی به خود گرفته ‌اند.

همان طور که از نامش پیداست، در دل این تنگه، چاه‌ های متعددی با عمق‌ های مختلف وجود دارد. این چاه‌ ها در گذشته، منبع تأمین آب اهالی منطقه بوده ‌اند و امروزه نیز به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری این منطقه محسوب می ‌شوند.

یکی از ویژگی‌ های منحصر به فرد تنگه چاهکوه، مسیر باریک و پیچ در پیچ آن است. دیواره‌ های بلند و صخره‌ ای دره، در برخی نقاط به هم نزدیک شده و فضایی تاریک و مرموز را ایجاد کرده ‌اند. عبور از میان این تنگه، تجربه ‌ای فراموش ‌نشدنی برای علاق ه‌مندان به طبیعت ‌گردی است.

2

جزایر ناز قشم: جایی که دریا به ساحل می ‌آید

جزایر ناز، یکی از زیباترین و منحصر به ‌فردترین جاذبه‌ های گردشگری جزیره قشم است. این مجموعه از سه صخره‌ کوچک و مسطح تشکیل شده که در هنگام جزر و مد، با ساحل ارتباط پیدا می ‌کنند.

یکی از جذاب ‌ترین ویژگی‌ های جزایر ناز، امکان پیاده ‌روی روی آب است. هنگامی که آب دریا پایین می ‌آید، راهی باریک از ساحل به سمت جزایر ایجاد می ‌شود و شما می ‌توانید با پای پیاده روی این مسیر قدم بزنید و به جزایر برسید. ایستادن روی صخره‌ ها و تماشای امواج خروشان دریا، تجربه ‌ای فراموش ‌نشدنی است.

در اطراف و زیر صخره‌ های جزایر ناز، می ‌توانید انواع مختلفی از جانوران دریایی مانند خرچنگ ‌ها، ستاره‌ های دریایی و ماهی‌ های کوچک را مشاهده کنید. همچنین در اطراف این ساحل، بازارچه ‌هایی برپا می‌ شود که در آن انواع صنایع دستی محلی، سوغات، میوه‌ های گرمسیری و غذاهای محلی به فروش می ‌رسد.

اگر به دنبال یک تجربه متفاوت و هیجان ‌انگیز هستید، حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنید.

3

جنگل ‌های حرا قشم: عجایب هفتگانه ایران

جنگل‌ های حرا قشم، یکی از بی ‌نظیرترین و شگفت ‌انگیزترین جاذبه ‌های طبیعی ایران و جهان است که در جزیره زیبای قشم واقع شده است. این جنگل‌ های دریایی، با درختان منحصر به فردی که در آب شور رشد می ‌کنند، منظره ‌ای رویایی را خلق کرده‌ اند.

یکی از ویژگی ‌های جالب توجه جنگل ‌های حرا، جزر و مد آب دریا است. هنگام مد، بخش زیادی از درختان زیر آب فرو می‌ روند و هنگام جزر، دوباره نمایان می ‌شوند. این پدیده طبیعی، منظره‌ ای بسیار زیبا و چشم ‌نواز را ایجاد می‌ کند.

برای بازدید از جنگل ‌های حرا، می‌ توانید از تورهای قایق‌ سواری استفاده کنید. این تورها، شما را به دل جنگل ‌های حرا می‌ برند و فرصتی برای مشاهده نزدیک درختان حرا، پرندگان و سایر موجودات دریایی را فراهم می ‌کنند.

روستای لافت؛ نگینی در دل قشم

روستای لافت، گوهری درخشان در دل جزیره زیبای قشم است که به عنوان اکوموزه شناخته می ‌شود. این روستا، با تلفیقی بی ‌نظیر از تاریخ، فرهنگ و طبیعت، یکی از جذاب ‌ترین مقاصد گردشگری ایران است.

با قدم زدن در کوچه ‌های قدیمی لافت، می ‌توانید به گذشته سفر کنید و با سبک زندگی مردم این روستا در گذشته آشنا شوید. خانه ‌های قدیمی، بادگیرها، چاه‌ ها و مسجد جامع لافت، همه و همه حکایت از تمدنی کهن دارند.

چرا لافت اینقدر خاص است؟

  • چاه‌ های تلا: از منحصر به فردترین جاذبه‌ های لافت، می توان به چاه‌ های تلا اشاره نمود. این چاه ‌ها با معماری خاص و سیستم جمع ‌آوری آب باران، نمادی از هوش و خلاقیت نیاکان ما هستند.
  • ساحل بکر و آرام: ساحل لافت، با شن ‌های نرم و آب ‌های نیلگون خلیج فارس، مکانی ایده ‌آل برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است.
  • معماری سنتی: خانه‌ های قدیمی لافت با بادگیرهای بلند و کوچه‌ های پیچ در پیچ، نمایی زیبا و تاریخی به روستا بخشیده‌ اند. این معماری، سازگاری کامل با اقلیم گرم و خشک منطقه دارد.
  • نخلستان ‌های سرسبز: نخلستان‌ های وسیع لافت، علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، منظره‌ ای زیبا و دلنشین را ایجاد کرده‌ اند.
  • جنگل ‌های حرا: جنگل‌ های حرا که یکی از عجایب هفتگانه ایران هستند، در نزدیکی لافت قرار دارند و فرصتی عالی برای بازدید از یک اکوسیستم منحصر به فرد را فراهم می ‌کنند.

روستای لافت، یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای همه سلیقه‌هاست.

ژئوپارک قشم: گنجینه‌ای از عجایب طبیعی

ژئوپارک قشم، بزرگ‌ ترین و اولین ژئوپارک خاورمیانه و یکی از ارزشمندترین میراث ‌های زمین‌ شناسی جهان است که در جزیره قشم قرار دارد. این منطقه حفاظت ‌شده، با تنوع بی ‌نظیر پدیده‌ های زمین‌ شناسی، زیست ‌محیطی و فرهنگی، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می ‌کشاند.

جاذبه ‌های اصلی ژئوپارک قشم:

  • دره ستارگان: با شکل‌ های عجیب و غریب صخره ‌ها و ستون‌ های سنگی
  • تنگه چاهکوه: با چاه‌ های عمیق و دیواره‌ های صخره ‌ای
  • بام قشم: با چشم ‌انداز بی ‌نظیر از جزیره و خلیج فارس
  • جنگل ‌های حرا: با درختان مانگرو و پرندگان مهاجر
  • سواحل زیبا: با ماسه‌ های نرم و آب‌ های نیلگون

جزیره هنگام؛ نگینی در دل خلیج فارس

جزیره هنگام، نگینی کوچک و درخشان در دل خلیج فارس است که با سادگی و زیبایی طبیعی خود، هر گردشگری را مجذوب می ‌کند. این جزیره بکر و دست ‌نخورده، با سواحل شگفت ‌انگیز، حیات وحش متنوع و مردمانی خونگرم و مهمان ‌نواز، مقصدی ایده‌ آل برای علاقه ‌مندان به طبیعت‌ گردی و آرامش است.

در جزیره هنگام، خبری از شلوغی و هیاهوی شهری نیست. شما می ‌توانید در آرامش کامل، از طبیعت بکر این جزیره لذت ببرید و با مردم خونگرم و مهمان ‌نواز آن آشنا شوید.

برای سفر به جزیره هنگام، می ‌توانید از بندر لافت در جزیره قشم با قایق ‌های سنتی یا تندرو حرکت کنید. این سفر کوتاه، فرصتی برای لذت بردن از مناظر زیبای خلیج فارس است.

جزیره هنگام، مقصدی ایده‌آل برای فرار از روزمرگی و تجربه یک سفر آرام و دلنشین است.

غار خربس؛ نگینی پنهان در دل کوه‌های قشم

غار خربس یکی از شگفت ‌انگیزترین جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی جزیره قشم است که در دل کوه‌ های این جزیره جای گرفته است. این غار با معماری سنگی بی‌ نظیرش، حکایت از تاریخ کهن این منطقه دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می ‌کشاند.

غار خربس در اثر فرسایش سنگ ‌ها و نفوذ آب دریا در طول هزاران سال شکل گرفته است. ارتفاع دیواره‌ های این غار به 30 متر می ‌رسد و دهلیزها و تالارهای متعددی در دل آن جای گرفته‌ اند.

یکی از ویژگی‌ های منحصر به فرد غار خربس، کنده ‌کاری‌ های زیبایی است که بر روی دیواره‌ های آن دیده می ‌شود. هنرمندان سنگ ‌تراش با حوصله و دقت، دهلیزها و دالان‌ های جدیدی را در این غار ایجاد کرده‌ اند و طرح‌ های زیبایی بر روی آن ‌ها حک کرده‌ اند. این کنده ‌کاری‌ ها، علاوه بر زیبایی، اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ و فرهنگ منطقه به ما می ‌دهند.

ساحل نقره ‌ای قشم؛ جادویی از جنس نور و شن

ساحل نقره ‌ای قشم، یکی از زیباترین و شگفت ‌انگیزترین جاذبه ‌های طبیعی ایران است که با شن ‌های درخشان خود، هر بیننده ‌ای را محو تماشا می ‌کند. این ساحل بی ‌نظیر، با پدیده طبیعی خیره ‌کننده ‌اش، به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است.

شاید برایتان سوال باشد که چرا شن‌ های این ساحل می‌ درخشند؟ پاسخ این سوال در وجود کانی‌ های معدنی براق و میکروارگانیسم‌ های دریایی نهفته است. هنگامی که نور خورشید یا ماه به این کانی ‌ها و موجودات دریایی می ‌تابد، آن ‌ها نور را بازتاب می ‌دهند و ساحل را به یک فرش ستاره‌ ای تبدیل می ‌کنند.

برای لذت بردن از زیبایی ساحل نقره ‌ای، می ‌توانید از قایق‌ های تفریحی استفاده کنید و از دور به تماشای این پدیده زیبا بپردازید. همچنین، می ‌توانید از ساحل‌ های مجاور بازدید کرده و از مناظر اطراف لذت ببرید.

4

از سایر جاهای دیدنی قشم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·         پارک کروکودیل قشم

·         بازار قدیمی درگهان

·         دره تندیس ها

·         کارگاه لنج ‌سازی گوران

·         پارک کروکودیل قشم

·         غار نمکدان قشم

·         روستای شیب دراز

·         پارک زیتون قشم

·         آکواریوم جزیره قشم

·         مجتمع تفریحی و گردشگری هامون

·         مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین ساحل قشم

سخن پایانی: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت در جزیره قشم

جزیره قشم، گنجینه‌ ای از عجایب طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که هر گوشه از آن، داستانی برای گفتن دارد. از جنگل‌ های حرا و سواحل زیبا گرفته تا قلعه‌ های تاریخی و روستاهای سنتی، هر مسافری در این جزیره، سفری فراموش ‌نشدنی را تجربه خواهد کرد.

 اگر شما هم به قشم سفر کرده ‌اید، خوشحال می ‌شویم تجربه‌ های خود را با ما به اشتراک بگذارید. کدام یک از جاهای دیدنی قشم، بیش از همه نظر شما را جلب کرده است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *